Artikelen

Soms kom ik onverwacht op een geweldige (vergader)locatie. Of loop ik tegen een dienst of product aan waar ik zó enthousiast over ben, dat ik deze met de héle wereld wil delen. Díe bedrijven, diensten of producten staan hieronder. Deze tips en vondsten worden níet gesponsord. Het gaat hier om mijn persoonlijke smaak. Wat niet wegneemt: ik waardeer het erg als u – als u een van mijn tips opvolgt – daar even laat weten hoe u ze hebt gevonden. Want niets zo leuk als een tevreden klant en een verwijzing, toch?

N.a.v. een topic in een digitaal secretaresseforum werd me om hulp gevraagd bij het opzetten van een draaiboek. Met plezier, want opzetten van draaiboeken en handboeken vind ik een van de leukste teken van een secretaresse*. Ook omdat dat draaiboek natuurlijk een evenement of special tot leven brengt. Een evenement of special kan natuurlijk van alles zijn. Een jubilaris in het zonnetje zetten, een ontbijt of lunch voor de afdeling, een teamuitje, een bedrijfsbrede presentatie of een productpresentatie, de opening van het nieuwe pand, een vergadering van de RvB met aanvullend programma, een bedrijfsfeest en nog veel meer. Het begint met de vragen Wat? Voor wie? Wanneer? Waar? En sinds Corona ook de vraag Hoe? ...

Het heeft even geduurd, maar er staat een nieuwe column online. #Berichten schrijven zichzelf vaak; het is maar net welke nieuwtjes er zijn. Een column (of blog) is net even anders. Grappig genoeg kreeg ik na al die tijd ineens binnen een week inspiratie voor drie verschillende columns. Dus de komende weken zal ik deze posten. #Column #Blog #inspiratie #ontzorgen #proactief #arose-isarose-zeiShakespeare Wordt vervolgd! ...

Wat dóet een Secretaresse* eigenlijk? Ja, ‘ontzorgen’. Jammer genoeg is ‘ontzorgen’ wat mij betreft het lelijkste woord in de Nederlandse taal. Helaas, want het is een ontzettend efficiënt woord en ik hou wel van efficiëntie. “Als secretaresse wil ik ‘mijn’ directeur/manager ontzorgen.” Lees dit en iedereen weet wat er wordt bedoeld. “Ik ben servicegericht” heeft toch een heel andere associatie. Zeker als secretaresse en vooral in Nederland. Toch; de quote “True service comes from the heart.” is van Professor Robert Wennekes, de oprichter van The International Butler Academy. Voor TIBA is het hebben van een servicegerichte instelling juist een van de succesfactoren om, op het hoogste niveau (hun marktsegment), een goede butler te zijn. Butlers ontlenen juist status aan servicegericht zijn. ‘Proactief’ dan? Ja, dát is een mooi woord. Maar “ik ben een proactieve secretaresse” zegt niet zo veel over wat die secretaresse dan dóet. Terwijl, bijvoorbeeld, elke ervaren secretaresse weet: vanaf ongeveer de derde week van november begin je aan de planning voor het komende jaar. Zo bouw je het frame op waardoor je proactief kunt zijn. Je plant alle vaste vergaderingen en grote meetings in voor het komende jaar. Dat is de structuur waaraan je alle kleinere vergaderingen, jaargesprekken, bila’s en andere afspraken kunt hangen. Doordat alle reguliere vergaderingen en afspraken nu vastliggen kun je proactief werken. Je weet wanneer je zaken moet opstarten, je weet wanneer je druk bent met vaste taken. Je wordt niet compleet overvallen door ad-hoc klussen omdat je door je planning weet waar je ruimte kunt maken om ze af te handelen. En omdat je weet welke vergaderingen/evenementen/gebeurtenissen er aan komen, kun je op rustige momenten alvast informatie en stukken bij elkaar zoeken of opstellen. Of juist alvast andere klussen oppakken. Angelique Branjes zegt het mooi in haar column op SecretaresseNet: “De proactieve secretaresse. Dat is zo vanzelfsprekend dat het bijna een pleonasme is. Vooruitdenken en alvast actie ondernemen, anticiperen op situaties, aan details denken waar nog niemand aan gedacht heeft… Proactief zijn is onze tweede natuur.” Het is me wel helder: hoewel ik ‘ontzorg’ (jakkes), is ‘een proactieve secretaresse’ dat wat ik ben. *lees: Directiesecretaresse/Managementassistant/Executive Assistant/PA/Assistant to ….. etc. ...

Het afgelopen half jaar heb ik de managementassistente van Herbert Steenberg vervangen bij ProRail. Nu is zij terug van haar verlof en heb ik afscheid genomen. Ondanks alles rondom Corona was het een warm afscheid, precies zoals ik de ProRail en de mensen daar heb leren kennen. Als kers op de taart heeft Herbert Steenberg mij een mooie aanbeveling meegegeven waar ik erg blij mee ben: "Enid heeft mij een half jaar als interim-managementassistente ondersteund. Ik heb Enid leren kennen als een prettig persoon om mee samen te werken, leergierige en zij was snel ingewerkt. Zij is enthousiast, vrolijk en houdt van uitdagingen." Herbert Steenberg, Manager Inkoopinnovatie & Contractsupport, Procurement, ProRail BV ...

200421 - Vorige week was er een webinar over het verschil tussen Extraverten en Introverten op de werkvloer (‘Als Extravert samenwerken met Introverten’). Deze werd gegeven door Marloes Bouwmeester van De Succesvolle Introvert. (Klik op 'lees meer' voor de link.) Mooi dat ik kon aansluiten, want het was echt interessant. De groep die deelnam was natuurlijk een mix van introvert en extravert en dat bleek ook duidelijk. Een gevalletje van ‘learning on the job’ dus, erg leuk. Van alles wat werd besproken is dit mijn persoonlijke top 3: Introvert staat níet gelijk aan verlegen. Extraverten vormen hun mening of idee al pratendeweg. Introverten informeren zich eerst, formuleren dan hun mening of idee en komen er dán mee naar buiten. (Die ene collega die altijd zo stil is tijdens de meeting en achteraf met ideeën komt ;)) Extraverten halen hun energie uit groepen mensen en drukte, Introverten genieten van gezelligheid en moeten daarna rustig (vaak alleen) weer energie opladen. Voor een interessante artikel hierover door Marloes Bouwmeester: klik op 'lees meer' en volg de link https://desuccesvolleintrovert.nl/10-misverstanden-rond-introvertheid/ Eigenlijk denk ik dat een dergelijke webinar interessant is voor alle leidinggevenden. Om zo (nog) meer inzicht te krijgen in de kracht van hun team. Wat denk jij? #Introvert #Extravert #Kantoorleven ...