Artikelen

Soms kom ik onverwacht op een geweldige (vergader)locatie. Of loop ik tegen een dienst of product aan waar ik zó enthousiast over ben, dat ik deze met de héle wereld wil delen. Díe bedrijven, diensten of producten staan hieronder. Deze tips en vondsten worden níet gesponsord. Het gaat hier om mijn persoonlijke smaak. Wat niet wegneemt: ik waardeer het erg als u – als u een van mijn tips opvolgt – daar even laat weten hoe u ze hebt gevonden. Want niets zo leuk als een tevreden klant en een verwijzing, toch?

Begin april 2019 was de meest besproken vacature er een die in het FD stond. En zoveel aandacht lijkt me ontzettend goed voor een vacature. Nou is een vacature in het FD niet zo bijzonder, maar wat deze vacature bijzonder maakt is dat ze het resultaat is van ‘out-of-the-box’ denken. Want het is een 'long copy' (véél tekst). En het betreft een vacature voor een basisschooldirecteur, die dus niet in de Volkskrant staat (gebruikelijk medium voor die branche) maar in het FD. En: “bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar iemand zonder ervaring”. Ook dat is niet de gebruikelijke keuze in een sollicitatieprocedure. Het gebeurt mij regelmatig (privé en zakelijk) dat ik van bedrijven en instanties te horen krijg: “Nee, ons systeem geeft aan dat dat niet kan”. Het is een zin die steeds vaker voorbijkomt. En met deze zin houdt alles op. Ook service. En goodwill. Herkenbaar? Want al zouden mensen je (mij) wíllen helpen - of jij hen - het kan gewoonweg niet omdat die mogelijkheid niet is geprogrammeerd in het systeem. En volgens mij raken we daardoor steeds meer gewend aan de grenzen die ‘de systemen’ ons opleggen. En verleren we daardoor misschien wel om iets verder te kijken. Om ‘out-of-the-box’ en proactief te denken. Om (binnen de wet natuurlijk) mogelijkheden te vinden voorbij een grens die ‘het systeem’ ons oplegt. Want die digitale systemen, die hebben we toch zelf ontwikkeld en ingevoerd. Om de kans op fouten te verkleinen, om zaken te vereenvoudigen en te standaardiseren. Met als doel ónszelf te helpen en niet andersom. Omdat mensen elkaar over het algemeen écht wel willen helpen, maar dat niet kunnen als het systeem “Nee” zegt. Nu begrijp ik ineens waarom van mensen steeds vaker wordt gevraagd om ‘out-of-the-box’ te denken. Om proactief te werken. Waarom ‘service’ het nieuwe goud begint te worden. Toch zaken die voorheen heel gewoon waren, die standaard een deel van ons functioneren en werken waren. Omdat ménsen elkaar in principe best willen helpen als dat even kan. Dus misschien is het goed om bij het bouwen of upgraden van ‘de systemen’ daarin menselijkheid mee te nemen. Zodat we allemaal wat meer ruimte krijgen in ons werk en meer verantwoordelijkheid kunnen nemen, als we willen. Zodat goodwill, enthousiasme en service weer onderdeel kunnen worden van ons werken en ons zijn. Of klinkt dat té ‘out-of-the box’? ;) ...

Beschikbaar voor een nieuwe Interim-opdracht (ZP-secretaresse), heb ik deze weken regelmatig gesprekken met mensen van binnen en buiten mijn netwerk. Dit zijn meestal erg leuke en inspirerende gesprekken! Wel valt mij iets op: mijn cv wordt blijkbaar anders gelezen dan hoe ik mijn banen en opdrachten heb gekozen en heb beleefd… Bijvoorbeeld: secretaresse op het secretariaat van Brandweer Zwolle. Mijn motivatie: een organisatie die passie heeft voor het helpen van mens en dier. Hands on, praktisch. Mannen en vrouwen die moed tonen. En die met inzet van technische middelen en met passie voor het vak, heel daadkrachtig aan de slag gaan voor iedereen die dat nodig heeft. Maar recruiters en ondernemers lijken iets anders te lezen op mijn cv, namelijk: Brandweer = Gemeente/Overheid. Ik zag die link niet maar hé, nooit te oud om te leren! Dus waarom zou een vaste baan bij een Gemeente niets voor mij kunnen zijn? Er kwam een heel interessante functie voorbij, dus waarom niet solliciteren? Ik kreeg de baan, was dolblij en… bleek totaal niet op mijn plek te zitten. Een ander voorbeeld: enkele jaren geleden kreeg ik een geweldige kans om als projectsecretaresse het secretariaat op te zetten en te voeren voor een fenomenaal ICT-project: de ontvlechting van alle ICT bij een organisatie die ‘los ging van het moederbedrijf’. Mijn motivatie: er werd een heel nieuw ICT-landschap gebouwd voor de organisatie die ging verzelfstandigen. Geweldig project met een zelfstandige en uitdagende functie voor mij, enorm leuke en enthousiaste collega’s en geweldig resultaat! Maar recruiters en ondernemers zien blijkbaar alleen wáár dat alles plaatsvond en plakken het labeltje: “Financiële dienstverlening”. Of mijn volgende twee opdrachten. Een bij een organisatie met passie voor innovatie en ondernemerschap in ‘groene’ en duurzame projecten; ze ‘verbinden ecologie en economie op vernieuwende manier’. En een bij een organisatie met ‘verstand van financieren en hart voor monumenten’. Monumenten: het behoud, de architectuur, de innovatie.. Beide keren een bijzondere en inspirerende omgeving om in te werken, met collega’s met veel hart voor en verstand van hun vak. Maar ook hier lezen recruiters en ondernemers blijkbaar slechts “Financiële branche”. Terwijl dat labeltje volgens mij ook hier de lading lang niet dekt. Er zijn meer ervaringen die mij verbazen. Een daarvan was een gesprek met een zakenvrouw van ongeveer mijn leeftijd. Ze runt een heel mooi bedrijf in een branche die mij erg inspireert, maar waar ik helaas nog niet veel opdrachtgevers in heb. Zij zocht een assistent en we hadden een leuk gesprek. Tot ze aan het eind opmerkte dat ze er bewondering voor had dat ik op mijn leeftijd de moed had om iets nieuws te proberen. En ik dacht: “Iets nieuws??? Dit is toch een gesprek voor een functie als assistent? Iets waarvoor ik ben opgeleid en waarin ik al veel ervaring heb? Goed, het is een bedrijfstak waarin ik tot nu toe nog beperkt ervaring heb, ok, maar een waar ik des te meer affiniteit mee heb...

"Inspirerende locatie voor zakelijke bijeenkomsten." Het ligt aan de rand van Utrecht, maar op het terrein van Fort aan de Klop voelt de stad héél ver weg. Wat een verrassende vergaderlocatie! Fort aan de Klop, onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie uit de 19e eeuw, is in 2007 heropend als locatie voor zakelijke bijeenkomsten. In het oude wachthuis vind je de catering - en binnen lijkt de tijd stil te hebben gestaan, op een verrassend moderne manier. De vergaderzalen (en groepsaccommodaties) vind je in de oude, houten artillerieloodsen, op het fortterrein naast ’t Wachthuis. Oud en mooi; ze zijn gewoon voorzien van alle hedendaagse vergaderfaciliteiten. Organiseer je een meerdaagse ‘heisessie’? Je kunt blijven slapen! En als ’s avonds buiten de vuren aangaan wil je helemaal nergens anders zijn. Het is echt de moeite waard om daar eens te gaan kijken. ...

"Een prachtige locatie voor congres, receptie of zakelijk diner ." Dat ik door een relatie werd uitgenodigd voor een secretaresse-event dat zij organiseerden bij Kasteel De Haar was dubbel leuk. Een interessant event over de secretaresse van de toekomst, dat ook nog eens plaatsvond op een locatie die al een tijdje op mijn verlanglijstje stond: Kasteel De Haar. De rit erheen voelde door de schitterende omgeving al bijna aan als ‘op vakantie’. De parkeerplaats uitstekend aangegeven en lekker ruim opgezet. De grootste verrassing bleek de locatie zelf: wat een sprookjesachtige omgeving! En voordat je nu gehaast verder scrolt (je bent aan het werk, nu echt even geen tijd voor sprookjes): STOP! Want vergis je niet; in die dromerige omgeving vind je een ontzettend goede en professionele vergader- en eventlocatie die je alles biedt wat je in het heden verlangt: Koetshuis de Haar. De mogelijkheden van de locatie voor kleine tot heel grote groepen, de staf, de catering, de voorzieningen: warm, gastvrij en van hoge kwaliteit. Het is de moeite waard om de link naar Koetshuis de Haar te volgen!” ...

“De kunst mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn". Uitgenodigd voor een secretaressedag-event bij De Keizerskroon in Apeldoorn, voor een presentatie over Hostmanship. Geen idee wat ik kon verwachten, maar het klonk interessant. En het was meer dan interessant: ‘blown away’, dat was het gevoel dat ik tijdens de presentatie kreeg. Dít is hoe ik wil (leren) werken en hoe ik klanten, collega’s, mensen om me heen zich wil laten voelen! Natuurlijk zijn er verschillende (bedrijfs)filosofieën en manieren van werken, maar Hostmanship past bij mij én mijn bedrijf. En misschien ook bij jou en jouw bedrijf. Volg de link en ontdek het voor jezelf.  "Service is wat je geeft, Hostmanship is hoe je het laat voelen." ...

"Enid is een daadkrachtige ondersteuner die aan de slag gaat. Ze is vriendelijk en correct, behulpzaam en geïnteresseerd in het werk. Hou je van duidelijkheid en structuur en moet er wat gebeuren, dan is Enid de juiste persoon. Enid heeft voor mij een aantal specials georganiseerd en mijn agenda beheerd: dat ging prettig geordend en met een hoop plezier samen."  Gerda Haisma, Manager Certification ...