Artikelen

Soms kom ik onverwacht op een geweldige (vergader)locatie. Of loop ik tegen een dienst of product aan waar ik zó enthousiast over ben, dat ik deze met de héle wereld wil delen. Díe bedrijven, diensten of producten staan hieronder. Deze tips en vondsten worden níet gesponsord. Het gaat hier om mijn persoonlijke smaak. Wat niet wegneemt: ik waardeer het erg als u – als u een van mijn tips opvolgt – daar even laat weten hoe u ze hebt gevonden. Want niets zo leuk als een tevreden klant en een verwijzing, toch?

Het afgelopen half jaar was bijzonder want ik was een van de gelukkigen die het gelukt is een huis te kopen. En zo lag de nadruk een aantal maanden op heel andere zaken: klussen, verbouwen en verhuizen. Het was schakelen met makelaars, de notaris en aannemers. Het ging over mooi behang uitzoeken en bijpassende verf. (Waar anders dan bij De Heksenbal in Hilversum; wie mij volgt kent deze naam!) En over dozen in- en weer uitpakken. Vooral veel dozen in- en uitpakken! Die dozen zijn nog niet allemaal leeg en ook nog niet alle verf is gebruikt, maar er komt langzamerhand weer een lijn in het geheel. Waardoor de focus weer terug is bij mijn bedrijf! Tijd voor leuke nieuwe plannen (denk Kerstkaart en filmpje!) en tijd voor een mooie, nieuwe opdracht. Misschien bij jou? #Blij #Backtobusiness #Letsgo! ...

N.a.v. een topic in een digitaal secretaresseforum werd me om hulp gevraagd bij het opzetten van een draaiboek. Erg leuk, want opzetten van draaiboeken en handboeken vind ik een van de leukste taken van een secretaresse. Ook omdat dat draaiboek natuurlijk een evenement of special tot leven brengt. Maar wat ik makkelijk vind én erg leuk om te doen, is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Dus leek dit me wel een mooi onderwerp voor een nieuwe column. En natuurlijk kun je bij mij terecht als je een draaiboek of handboek nodig hebt en er zelf niet helemaal uit komt of er geen tijd voor hebt. (Of een handboek hebt dat bijgewerkt moet worden.) #Draaiboek #Handboek #leukeklussen! #secretaressewerk ...

N.a.v. een topic in een digitaal secretaresseforum werd me om hulp gevraagd bij het opzetten van een draaiboek. Met plezier, want opzetten van draaiboeken en handboeken vind ik een van de leukste teken van een secretaresse*. Ook omdat dat draaiboek natuurlijk een evenement of special tot leven brengt. Een evenement of special kan natuurlijk van alles zijn. Een jubilaris in het zonnetje zetten, een ontbijt of lunch voor de afdeling, een teamuitje, een bedrijfsbrede presentatie of een productpresentatie, de opening van het nieuwe pand, een vergadering van de RvB met aanvullend programma, een bedrijfsfeest en nog veel meer. Het begint met de vragen Wat? Voor wie? Wanneer? Waar? En sinds Corona ook de vraag Hoe? ...

Het heeft even geduurd, maar er staat een nieuwe column online. #Berichten schrijven zichzelf vaak; het is maar net welke nieuwtjes er zijn. Een column (of blog) is net even anders. Grappig genoeg kreeg ik na al die tijd ineens binnen een week inspiratie voor drie verschillende columns. Dus de komende weken zal ik deze posten. #Column #Blog #inspiratie #ontzorgen #proactief #arose-isarose-zeiShakespeare Wordt vervolgd! ...

Wat dóet een Secretaresse* eigenlijk? Ja, ‘ontzorgen’. Jammer genoeg is ‘ontzorgen’ wat mij betreft het lelijkste woord in de Nederlandse taal. Helaas, want het is een ontzettend efficiënt woord en ik hou wel van efficiëntie. “Als secretaresse wil ik ‘mijn’ directeur/manager ontzorgen.” Lees dit en iedereen weet wat er wordt bedoeld. “Ik ben servicegericht” heeft toch een heel andere associatie. Zeker als secretaresse en vooral in Nederland. Toch; de quote “True service comes from the heart.” is van Professor Robert Wennekes, de oprichter van The International Butler Academy. Voor TIBA is het hebben van een servicegerichte instelling juist een van de succesfactoren om, op het hoogste niveau (hun marktsegment), een goede butler te zijn. Butlers ontlenen juist status aan servicegericht zijn. ‘Proactief’ dan? Ja, dát is een mooi woord. Maar “ik ben een proactieve secretaresse” zegt niet zo veel over wat die secretaresse dan dóet. Terwijl, bijvoorbeeld, elke ervaren secretaresse weet: vanaf ongeveer de derde week van november begin je aan de planning voor het komende jaar. Zo bouw je het frame op waardoor je proactief kunt zijn. Je plant alle vaste vergaderingen en grote meetings in voor het komende jaar. Dat is de structuur waaraan je alle kleinere vergaderingen, jaargesprekken, bila’s en andere afspraken kunt hangen. Doordat alle reguliere vergaderingen en afspraken nu vastliggen kun je proactief werken. Je weet wanneer je zaken moet opstarten, je weet wanneer je druk bent met vaste taken. Je wordt niet compleet overvallen door ad-hoc klussen omdat je door je planning weet waar je ruimte kunt maken om ze af te handelen. En omdat je weet welke vergaderingen/evenementen/gebeurtenissen er aan komen, kun je op rustige momenten alvast informatie en stukken bij elkaar zoeken of opstellen. Of juist alvast andere klussen oppakken. Angelique Branjes zegt het mooi in haar column op SecretaresseNet: “De proactieve secretaresse. Dat is zo vanzelfsprekend dat het bijna een pleonasme is. Vooruitdenken en alvast actie ondernemen, anticiperen op situaties, aan details denken waar nog niemand aan gedacht heeft… Proactief zijn is onze tweede natuur.” Het is me wel helder: hoewel ik ‘ontzorg’ (jakkes), is ‘een proactieve secretaresse’ dat wat ik ben. *lees: Directiesecretaresse/Managementassistant/Executive Assistant/PA/Assistant to ….. etc. ...